DNA på MyHeritage och uppdatering på Ancestry

Nu är alla inlagda på MyHeritage, kom det fram något konstigt där? En uppdatering på Ancestry har det också varit.

Som jag skrivit innan så har mamma, pappa och brorsan gjort DNA test på ftDNA och jag har nu fört över det till MyHeritage.

Så här ser etniciteten ut på MyHeritage
Pappa
Här är jag inte förvånad att det är Finland så mycket för att det är gränser till Sverige och Lappland i Sverige. Balt är jag inte heller förvånad över, men det gränsar till Finland och rör på sig.

På pappa har jag över 34 300 matchningar.

Brorsan
Skandinav och Finland är ju vad man kan tänka sig men var kommer Centralasiat, som är i regionerna runt Afganistan. Nu är det så liten precent så det är en felmarginal kan man säga så det skall man inte titta på, men vi skojar lite om det.

På brorsan har jag över 20 600 matchningar.

Mamma
Är fortfarande förvänad att hon är 100% skandinav för hon har annat resultat på ftDNA och Ancestry.
Fader okänd
Ingen träff på någon stor matchning jättenära släktingar, men jag har en matchning på en kvinna på över 280 cM som jag inte har i mitt släkttäd men då har jag inte undersökt alla led. Kan hon vara på okänd fader sidan?

På mamma har jag över 7 000 matchningar

Jag
Inget förvånat resultat egentligen, eftersom mamma inte har etnicitet i andra länder så har inte jag det heller som vi har på ftDNA.

På mig har jag över 21 000 matchningar.


Så här såg vårt resultat ut på ftDNA

Uppdatering på Ancestry
Här är bara jag och mamma testade så vi har fått en lite uppdatering. De har ändrat Sverige till Sverige och Danmark.
Jag förstår inte varför de inte kan har Danmark för sig själv som de har Norge. Kanske händer det i framtiden.
Mamma
Här blev mamma mer svensk och mindre norsk, germanska regionen försvann.

Jag
Jag blev mindre svensk och mer norsk, ja lite mer finsk också. Jag är nordisk kan man säga då England försvann på mig nu.

Kan tillägga ja jag vet att man inte skall gå på etniciteten för den stämmer inte helt, det är matchningarna som räknas. Men det är kul att kolla på det för en liten fingervisning ger det.
Har man pappersforskningen så vet man vad som stämmer.

Sedan är det roligt att se hur mycket man ärver av sina försäldrar, hur olika man blir som syskon.

Mer uppföljningar kommer säker.