Lotta Lind

Satt jag och kollade in familjen Lind i Norra Vånga. Jag kom in på Lotta Lind.
Lotta är min mormors farmors syster. Vem är då min mormors farmor, jo det är Kristina Lind som gifter sig med August Andersson Karlin som jag skrivit lite om innan.

Lotta Brask född Lind
f. 1860-03-28
d. 1943-10-24

Far: Anders Lind, 1824-1908
Mor: Britta Stina Johansdotter, 1826-1908

Syskon:
Anna Lovisa, 1848-1890
Johan Peter, 1850-1892
Maria Kristina, 1852-1927
Johanna Sofia, 1854-1857
Gustaf, 1857- (Emigrerade till Amerika 1880)
Lotta, 1860-1943
Carl August, 1863-1865
Clas Otto, 1866-1942
Karl August 1870-1938

Gift: 1888-08-24
Make: Otto Teodor Brask, 1865-1943

Barn:
Johan Emil Ottoson Brask, 1888-1962
Anna Emilia, 1890-1906
Klas Albin Natanael Ottosson, 1892-1971
Karl Fridolf, 1893-1906
Henning Gottfrod Napoleon, 1897-1906
Gustaf Hilmer, 1899-1918
Ejnar Gideon Valdemar, 1901-1906
Sven Rikard Emanuel, 1905-1906

När jag igår satt med denna familjen så upptäckte man vilken tragedi de måste gått igenom. Att förlora sex av sina barn innan de ens har blivit myndiga måste varit hemskt för dem.

Familjen bodde i Stora Tjuttorp, Norra Vånga och i en husförhörslängd såg jag att fem av deras barn dog 1906, jag gick ut i dödboken och där stod de på rad de fyra första. Nu vet jag inte vilket namn de har men tar det som står först. Karl, Henning, Ejnar och Sven dog av Difteri inom loppet at 3 dagar, två förlorade de på samma dag. Lotta och Otto fick begrava den 16 februari 1906 fyra barn.

Difteri
Även kallad äkta krupp och stryparsjukan är en mycket allvarlig bakteriesjukdom.
Difteri sprids enbart mellan människor genom direktkontakt med en sjuk person, huvudsakligen genom saliv när man använder gemensamma glas, matbestick eller genom kyssar.
Inkubationstiden är två till fem dygn från smittotillfället tills sjukdomen bryter ut.
Symptom är oftast svalginfektion och kan likna halsfluss med feber. Difteri kan ge svårigheter att svälja och svullnad i halsen med tjocka gråa beläggningar, som kan ge andningssvårigheter. Sjukdomen kan också angripa slemhinnan i näsan.
I efterförloppet kan difteritoxinet skada andra organ, som nervsystemet (förlamningar) och hjärtat (rytmrubbningar).
Om sjukdomen lämnas obehandlad leder den till döden för upp till tio procent av de smittade.
Källa: Wikipedia

En månad senare så förlorar de sen enda dotter Anna Emilia som dog i sviterna av difteri. Det var verkligen sorgens år för dem, att förlora fem barn under en februari och mars.
Det är svårt att tänka sig in i detta.

Tro inte tregedin är slut för denna familj. 1918 börjar en annan farosot sprida sig, Spanska sjukan. Deras son Gustaf Hilmer 19 år åker på denna sjukdom och dör i Lunginflammation, de har nu förlorat sitt sjätte barn. Det är inte bara Gustaf som drabbas av Spanska Sjukan i Stora Tjuttop, äldsta sonen Johan Emil hade gifte sig 1917 och fick en dotter samma år, även dessa två drabbades av sjukdomen och Johan Emil förlorade frun 23 december och dottern 24 december 1918.

Spanska sjukan
Var en ovanligt svår och dödlig form av influensa som spreds över hela världen i slutet av och strax efter första världskriget. Dess ursprung är okänt. De flesta dödsoffer var unga vuxna som i övrigt var friska; i normala influensaepidemier är det istället barn, gamla, och personer med försvagat immunförsvar som drabbas hårdast.
Pandemin varade mellan mars 1918 och juni 1920. Mellan 50 och 100 miljoner människor dog, vilket gör Spanskan till den pandemi som skördat flest liv i mänsklighetens historia på så kort tid.
I Sverige dog 37 573 personer i influensa under åren 1918 - 1920 enligt den officiella statistiken, till det ska läggas ytterligare något tusental där dödsorsaken sannolikt var influensa.
De flesta som dog, avled på grund av baktriell lunginflammation. Detta var svårbehandlat eftersom antibiotika inte fanns vid den tiden. De flesta dödsfallen skedde 6–11 dagar efter insjuknandet.
Källa: Wikipedia

Nu är det svårt att leta i handlingar eftersom vi börjar närma hos nutid. Men jag ser inte att Johan Emil gifter om sig. Och den andra broderna Klas Albin han gifter sig men jag har inte kollat om jag kan hitta några barn, isaåfall är han den ända i denna familj som kan föra vidare Lotta och Ottos gener.

Helt otroligt att en hel familj nästan kan försvinna.
Lotta hon blev 83 år innan hon gick bort, jag hoppas att hon fick någon glädje i slutet av sitt liv och se några barnbarn växa upp.

#1 - - Claes-Erik Ottosson:

Klas Albin gifter sig med Hildur Karlsson (Herrgården Badene)
Fick 4 barn Allan Stig Aina Åke.
med deras ..................
0731-818087

Svar: Åhh tack för denna information, Hildur har jag hittat, man kan undra om du är släkt med Lotta Lind...
Pernilla Johansson

#2 - - Claes-Erik Ottosson:

Ja, min farfar (Klas Ottosson)
Jag har släktforskat en hel del och har gott om fakta
detta har legat nere ett tag pga tidsbrist, men skall ta tag i det.
Vore kul att visa
[email protected]

Svar: Kul att få veta lite mer om den familjen :)
Pernilla Johansson