Johan Lind en Dragon

Johan Lind föddes 1788 den 20 mars i Norra Vånga och är min mormor farmors farfar.
Far: Sven Engelbräcktsson född 1751 den 23 maj i Larf (Larv)
Mor: Ingrid Bengtsdotter född 1755 den 21 mars i Norra Vånga

Johan föddes som andra barnet i en syskonskara av 4 stycken. Hans namn i födelseboken är Johannes och säkert heter han Svensson i efter namn, men senare förkortade de hans namn till Johan.
När jag kollar i husförhörslängden (hfl) så står det inte soldat i början utan han är Dragon. Jag kollade upp detta och ser västgöta regemente hete något med Dragonregemente fram till 1811 och troligen blev han en Dragon innan 1811, för senare benämns han som soldat. Jag har beställt papper om han soldat liv och hoppas få se när han blev Dragon.

Johan Lind han gifter sig med Greta Bengtsdotter född 1786 den 21 juni i Skärvs. De får 6 barn tillsammans, 2 av dem dör tidigt.
Svante Lind födds 1817 den 2 maj
Anna Johansdotter födds 1820 den 21 februari
Jacob Lind födds 1821 den 20 december och dör 1826 den 2 september.
Anders Lind födds 1824 den 23 juni
Carl Lind födds 1828 den 7 april och dör 1829 den 25 april.
Maria Lind födds 1830 den 8 maj

SVANTE LIND
Han gifter sig 3 gånger och får 3 barn. Han första fru är Anna L Johansdotter och de tre barn de får är Johan August, Maja Lotta och Klas viktor.
1859 blir Svante änkling men gifter om sig knappt ett år därefter men Britta Maja, men de får inga barn tillsammans, Britta Maja är en piga som innan har 4 utanför äkenskapet barn, det kan inte varit lätt för henne att jobba och själv försörja 4 barn.
Dottern Maja Lotta Svantesdotter blir fosterdotter hos en annan familj efter att modern har dött, hon emigrerar senare till Nord Amerika 1869, jag har inte kollat att uppgifterna stämmer ännu, försökt att leta efter henne men inte lyckats hitta något ännu.
Sonen Johan August Lind han gifter sig och får 2 döttrar och 1 son innan han med familjen emigrerar till Nord Amerika 1870. Jag hittar att de med fartyg Strömstad reser till Köpenhamn och att de därifrån skall ta sig till Chicago, om de hamnade eller stannade där har jag inte lyckats hitta något om.
Sonen Klas Viktor Lind går i farfars Johan Linds spår och blir soldat men han är nog inte varit soldat länge för i hfl står det att han emigrerade till Amerika 1870 ser ut som en notering att han rymt, kan det vara så att han inte tagit ut en utflyttningsattest eller om det står så av en annan anledning.
Ensam hemma blir Svente med sin fru Britta som dör 1884 och svante han går bort 1885.
Hans ättlingar finns i amerika om de alla reste, kan hända att de återvände hem också.

ANNA JOHANSDOTTER
Hon har inte Lind namnet, vet inte varför det blev så. Hon gifter sig med Bernt Andersson och de får 4 barn tillsammans (som jag har hittat). Viktigt att notera i hfl är att några av barnen har stamnings problem. De bor i Skärvs. Anna hon dör 1868.

ANDERS LIND
Min mormor farmors far. Han gifter sig med Brita Stina Johansdotter. De får 9 barn tillsammans. En av dem är min mormors farmor Kristina Lind som i sin tur gifter sig med August Andersson Karlin.
En av sönerna, Gustaf Lind han Emigrerade till Amerika 1880, har inte haft turen att hitta honom där.
Anders dör 1908.

MARIA LIND
Hon gifter sig med Pär Andersson och de får 6 barn. Sonen Anders Gustaf Persson emigrerar till Amerika 1882, men jag har inte lyckats att hitta honom där ännu.

Jag hade otur att tappa bort Johan och Greta 1860, men efter lite letande så hittade jag dem igen. Först går Greta bort 1865 i vattensot och några år senare 1867 dör Johan Lind.
Kan han varit den siste Dragonen i släkten?