Historien om Ann-Britt

Jag har sen jag var ung hört om Ann-Britt och att hon blev sexmördad. Mormor hon berättade sin historia och sen när mormor dog så pratade jag med mamma om detta och hon har en lite annorlunda historia.
Vad är då sanningen? Den vill jag gärna ta reda på, men hur skall man göra detta?

Det jag visste var att en kille hade dödat Ann-Britt när hon var ute och cyklade. Mormor sa att hon hade blivit sexmördad.
Och att den som gjorde detta hade inte hamnat i fängelse eller inte länge i alla fall utan en präst hade fått ut honom.
Medan mamma inte hade hört något om att det var någon som hade fått ut honom. Mamma hade även hört att Ann-Britt var vid liv när de hittade henne och att något hade skett när polisen hade hittat henne i vatten.

Vem är Ann-Britt, det är min mormors syster dotter, dvs. mammas kusin. Hon var endast 10 år när hon blev mördad. Mamma var 7 år. Just denna dag hade mormor glömt att skriva in mamma på skolan och det gjorde att de var hos hennes syster Alice när detta hände.

Nu hade jag tur att jag har en vän, Marie-Louise som åkte till ett bibliotek för att kolla tidningar från den tiden vad det stod om detta fall. Hon skickade detta till mig så nu fick jag se vad som stod i tidningarna.

Jag blev förvånad att de publicerade en bild och namn på den personen som hade gjort detta mot Ann-Britt i tidningen. Eftersom tidningar tog upp detta fall dagen efter detta hade hänt så var man inte hur mycket sanning det står eller felaktigheter. Så den källan får man vara mycket försiktig med. Men man får lite mer insikt vad det är som har skett.

Vad skall man då gå för att få veta sanningen?
Rättegångshandlingarna finnes kanske tillgängliga. Tur och väl har jag en syssling som är juridikutbildad så jag kontaktade henne och frågade vart jag skulle vända mig och hon hänvisade mig rätt och jag fick hem de handlingarna.
Dessa fanns på Landsarkivet i Göteborg.

Alla mål är offentliga men det kan finnas sekretessbelagda dokument och de får man vänta på i 70 år innan man kan få dem, om det nu finns det i detta fall. Man kan begära dem innan om man vill och då bedömer de om man får ut dem. Annars får man vänta till 2026.

Vad står det då i handlingarna?

Sanningen:
Den 20 april 1956 hade Ann-Britt cyklat från skolan och hem till en person och IL (gärningsmannen) hade sett henne och hade fått känslan att han vill ha samlag med henne. Han hade väntat på henne och när hon sen kom cyklande tillbaka så hade han tagit vagnshaken och slagit till henne i huvudet två gånger, i första slaget ramlade hon av cykeln sen slog han henne igen. Enligt rättsläkaren var båda dessa slag av dödande art.

IL hade tagit in henne i skogen och hade delvis klätt av henne, hon hade då dött efter han hade klätt av henne.
Han hade inte velat dödat henne utan ville våldta henne, han gjorde inte detta för han fick utlösning innan han hann våldföra sig på henne.

Han bar henne nu till ett närliggande vattenfyllt dike där han hade lagt henne framstupat med ansiktet i vattnet.

Han erkände det han hade gjort.

Domen:
Det står något om att IL ej kan fällas till ansvar i målet. Han döms till att ge en ersättning till Ann-Britts föräldrar. Det var kostnader som till begravningen och att modern inte kunnat arbeta för hon var i chock.
Han skulle inte vara kvar i häktet utan han skall förfaras på ett sätt som föreskrives i 47 § 2. sinnessjuklagen.

Vad jag tycker:
Om jag fattar detta rätt så döms han inte till fängelse, han gjorde en sinnes undersökning och ansågs sinnessjuk och detta fördes till att han dömdes till vård, sen vet jag inte hur länge han satt där om det var en kort tid eller om det var en längre tid.

Jag hoppas verkligen att han blev "frisk" och inte gjorde några mer barn illa. För det är verkligen pedofilvarning på detta även om han själv är ung (18år).
Vad man kunde läsa i tidningen som inte finns med i domen att han tidigare hade gjort ett försök att ha samlag med en 12 årig flicka men hennes släktingar hade kunnat stoppa detta.

Jag valde att inte skriva ut hans namn även om han är död, han kan inte göra någon illa mer och hans släktingar skall inte behöva lida för detta.

Ann-Britts mamma hämta sig aldrig riktigt efter detta. Hon levde med detta hela sitt liv. Har hört att de sett honom i tidningen i ett sammanhang och hon tog illa vid sig av detta.

Föräldrarna har mött honom på gatan, usch vilken hemsk syn att se sitt barns mördare, även om det inte var avsiktligt så hade en sjuk tanke och avsikt att göra henne illa även om han inte förstod att han gjorde det.
Jag är glad att han inte fullfölja sitt mål med att våldta henne, och hoppas att hon inte led av sina skador innan hon lämnade detta jordeliv.

Vila nu i frid lilla Ann-Britt.