Ett brev till mormor

Jag har så mycket att berätta för dig men du försvann allt för tidigt så jag hann inte berätta något för dig av allt jag har hittat.
Jag pratade med dig om att släktforska och du försökte berätta vad du mindes om släkten men det var inte så mycket du kunde berätta och även små fel vad det gäller din mors sida som du inte hade så mycket minne av.

Jag hann aldrig börja släktforska innan du gick bort, men du visste att jag var intresserad att göra detta, men då hade man inte samma möjligheter som man idag har med att sitta framför datorn och göra sina efterforskningar.

Mormor jag fann saker som jag tror du hade suttit och lyssnat på med intresse. Saker som du säkert inte hade minne av eller inte ens hade fått höra om.

Vi satt ofta och pratade om släkten men jag skrev inte ner så mycket som jag idag ångrar för det fanns många historier där som kunnat vara intressanta idag.

Jag minns att vi satt en dag och jag noterade lite om din familj, på din pappa Linus Karlin sida hade du mycket att minnas med namn och lite datum. Men när vi väl kom till din mor Ellens sida så hade du inte så mycket minne, du kom inte ihåg vad din morfar hette och du sa att din mormor hette Augusta, du hade inget minne av några syskon på Ellens sida, men du minns Hjelm namnet. Men det är konstigt att du inte kommer ihåg syskonen för du hade ju en väldig bra kontakt med Fritz Hjelm som kom på besök emellanåt.

Vad jag skulle vilja berätta för dig mormor är att din morfar heter Gustaf Hjelm och han var soldat, han var ingen lätt man att hitta eftersom det står lite fel i kyrkoböckerna, han föddes i Falköping och där försvann alla spår efter honom och jag har spenderat många timmar med att leta efter honom, men tack vare Lisbeth så hittades han till slut i Luttra. Han hade inte ett lätt liv hans mamma var en piga som inte var helt pigg för det står det i hus förhörsboken, någon far hade han inte mer än ett namn som omnämns, en man jag än idag inte har hittat någonstans.

Som 13 åring förlorade din morfar sin mor och han stod nu ensam i fattigstugan och det står nu att han rymde, från vad vet jag inte med han började som dräng och blev sedermera soldat och tog namnet Hjelm. Han gifte sig med Anna Maja och de fick fyra barn. Ett av barnen dog tidigt.

Vad som är en nyhet för dig är att dessa tre barn dvs. dina mostrar och morbror emigrerade till Amerika, jag tror inte att du hade en aning om detta, för du berättade aldrig om detta, det kan hända att din mor Ellen aldrig sa något eller om hon inte mindes det hon var ung då de emigrerade.

De bosatte sig i Minnesota och finns än idag kvar där, jag tror du skulle tycka det var intressant att få se dem och få veta att du har amerikanska släktingar.

Din morfars första fru dör och snabb gifter han om sig med din mormor, Inga Lovisa, nä hon heter inte Augusta för där har du blandat ihop det för Augusta är syster till din mor Ellen och är Fritz mor.

Din mormor och morfar har det inte lätt de flyttar runt och får sju barn tillsammans men endast fyra av dem blir vuxna. Deras först son dör i scharlakansfeber endast 3 år gammal och en annan son ramlar i en brunn och drunknar, sen födds Karl som tvilling där tvillingbrodern är dödfödd, sen födds Augusta, Ellen och Anna.

Jag har inget minne av att du berättat om dessa släktingar för mig. Karl han bodde i Falköping, Augusta flyttade runt, bl.a. i Jönköping och sedermera upp till Vännäs norr över, Anna hon flyttade upp till Stockholm.

Vad jag vet idag är att vi hittat Karls, Augusta och Anna släktingar som jag tror du skulle gilla mycket att höra om. Vi håller på att leta ättlingar på Hjelm sidan för där vet vi inte så mycket om, jag har fått mycket hjälp av Marie-Louise som är sambo med Fritz barnbarn Mats.

Jag önskar att jag hade fått en stund att sitta med dig idag och berätta om detta. Men det är ju omöjligt så du får detta brev.

Det var du som hade kontakt med släkten när du gick bort så tappade vi kontakten, du skulle bli glad att veta att vi har kontakt med dem nu. Vi har haft våra släktträffar och om du hade fått vara i livet hade du älskat dessa träffar eller följt med oss på våra släktresor runt Bjurum och Gökhem.

Vart du än är mormor så är vi många som saknar dig och din humor och hyss som du kunde hitta på och alla minns dig med glädje.

Du är saknad
Kram från ditt barnbarn :0)


Mormor som skall skoja lite

Alice, Mormor och Ella.... tre systrar

Mormor, Alice, Folke, Ingrid och Ella. En del av mormors syskon.

Mormor och jag