Esaja Thomasson

Född: 1702
Död: 1761-05-14, Järäma, Skjuten till döds

Far: Thomas Larsson, 1655-1727
Mor: Karin Jönsdotter, -1727

Syskon
Lars
Per
Erik
Dotter

Gift med
Elin Eriksdotter, 1707-1790
1724-04-07

Barn
Thomas 1725-1725
Sigrid 1727-1740
Hans 1730-1800
Katarina 1732-1760
Erik 1733-1821
Jacob 1736-1811
Ella 1739-1795
Esajas 1742-1742
Sophia 1743-1743
Esajas 1744-1832

Esajas Thomasson är jag släkt med på fyra olika led, både från farmor och farfars sida.
Hans barn växte upp i nybygget Järämä och de är fjärde generationen nybyggare. Esajas var nog inte den bästa grannen, han var osams med flera, det hade bla med lax fisket att göra, bönderna stängde av delar av älven och det gjorde att Esajas inte fick så många lax han önskade sig.
Även inom familjen var det osmäja, Esajas beskylde Elin att vänt barnen emot honom så de flyttat hemifrån och ta ett nytt nybygge. Men Elin säger en annan sak att Esajas slagit henne osv.
1858 eller tidigare har Elin flyttat från Esajas med sönerna Hans, Jacob och Erik.

1761 blir Esajas skjuten en sommarmorgon när han arbetar med sin laxpata. Sonen Hans var med fadern denna dag och de hörde ett gevärsskott och Esajas blev träffad. Hans tog med honom i båten och Esajas skulle då ha sagt att det är sonen Erik som har skjutit honom. Hans kollade Eriks gevär men det var inte använt så anklagade Esajas Ångeså-borna.
Dagen efter dör Esajas.
Rätten ansågs öppet att frun Elin och sonen Erik låg bakom mordet men bevisföringen var för svag. Elin och Erik skall stå i fängelselistorna för Piteå landsfängelse under månaderna mars och maj. De skall bli fria eftersom inga bevis fanns.

Vill ni läsa mer om historien hittar ni den här

Många i Gällivare trakterna är släkt med denna familj. Det finns en generations bok med denna familj som finns att köpa hos Gällivare Släkt- och bygdeforskare tagit fram. Där i finns sju generationer upptagna.

Som jag skrev innan så är jag släkt med denna Esajas på flera grenar.
På farfars (Sture Johansson) sida är det sonen Erik Esajasson (mördaren?) Esajas Esajasson och Jacob Esajasson som man härstammar ifrån.
På farmors sida är det Esajas Esajasson som man härstammar ifrån.

Min farmor är väldigt härligt, hon vill gärna att man skall hitta mördare, när jag berättade om detta så frågade hon om hon var släkt med mördaren, jag det är hon svarade jag.
Men farfar härstammar från mördaren om det nu är Erik som ligger bakom mordet. Farmors svar var då " typsikt han skall då ha allt" (menat mot farfar) Hon ville så gärna ha denna Erik i sin gren.

#1 - - Sara:

Hejja, jag ser att vi är släkt på mycket långt håll: Den Karin Jönsdotter som du nämner som hustru till Thomas Larsson, 1655-1727 är född i Tärendö som dotter till Jöns Pehrsson Juto, 12man och länsman. Jöns var nybyggare i Tärendö och nämnd i mantalslängden 1642-1685 som Jöns Pedersson. Nybygget var skattehemman nr 5 och en av de största gårdarna där. Om du söker på Eniro efter "Niva gamla tomt", så hittar du gården. Hälsningar från Linköping

Svar: Trevligt att du hittade hit och tack för denna informationen :)
Pernilla Johansson

#2 - - Alexander:

Hej, jag har nyligen börjat släktforksa lite via min farfars sida och jag ska tydligen också vara släkt med Esajas som är min farfars morfars morfars farfars far (om jag har fattat det rätt)

Jag håller just nu på att försöka hitta den där boken så att jag själv kan sitta och bläddra lite för att veta mer! =)

Hälsningar från Ullatti

Svar: Hej Alexander!Trevligt att du hittade hit. Vi är många som är släkt med denna man och jag här släkt med honom på massa olika sätt. Både på min farmor och farfars sida.
6 olika släktled har jag som leder till Esajas... bla är han min farfars morfars farfars farfar.
Boken hittade jag på Gällivares släktforskarförening, jag fick tag på en mejladress och beställde den av dem.
Vem av Esajas barn kommer du ifrån? Jag kommer från 3 stycken Erik, Jacob och Esajas Esajasson. Det är inte Ella du är släkt med för hon gifte sig med en Michelsson från Ullatti.
Ha det gott.
Pernilla Johansson

#3 - - Anonym:

Hej
Jag har han på min mormor och morfars sida
Sju generationer bakåt

Svar: Som jag då som har det på min farmor och farfars sida. Jag har nog en 8 generationer bakåt eller så, jag har inte kollat alla för jag är släkt med honom i så många grenar.
Pernilla Johansson