Vilken tur man kan ha

I allt rotande i det gamla, så hittade jag två anfädrar (far & son) som var straffade för stöld år 1848.

Nyfiken som man är så undrade man vad det är de har stulit.
Tyvärr hittades inga domböcker för detta, så jag fick tipset från andra släktforskare hur man kan få dessa papper.

Så det blev att skicka ett mail till Härnösands Landsarkiv och delge de uppgifter jag har om dessa.
Läste på deras sida att det kostar om de skall forskar varje kvart kostar 125 kr, så det skulle kunna bli dyrt.
Men jag hörde inget ifrån dem på över en vecka, så jag tänkte att det blir nog inget av gällande detta.
Men idag låg ett stort vitt kuvert från dem.
Började läsa medföljade brev.
Där de skrev att i husförhörsböckerna står inte något datum när det skede och detta gör det svårare att hitta domen.
För då måste man läsa från paragraf till paragraf i domboken.
(Och det skulle säkert ta en massa tid, min notering)
Men av en lycklig slump utan större undersökning hittade de protokollet över detta ärende.
Så jag behöver bara betala papperskopiorna.
Det kan man kalla tur.

Jag har ännu inte hunnit att läsa protokollet, det är skrivet litet och gammaldags stil, det är ju från 1848.
Försökte ögna igenom lite, men behöver nog ordentligt dagsljus för att kunna tyda detta.
Såg att det var 2,5 sidor listade med saker som hade snott, som hade gömts i hemmet och i skogen.
Man kan undra vad de skulle ha allt till.
Det var ju inte lite saker de hade stulit.
Bla
Bomullstyg
Bomullsgarn
Handukar
Bomullsduk
Snus
Tobak
Kaffe
Ullstrumpor
Kan säga att det var flera bomullstyger de hade stulit.
Läste att sonen hade givit tyg till en piga som senare blev han fru.
Får återkomma till detta när jag vet mer om det här.

Sen fick jag samtal från bror min.
Han har börjat göra släktforskar sidan nu och visade hur det kommer se ut.
Det kommer bli hur bra som helst.
Skall nu bara sitta ner och skriva lite texter, som skall ut på den sidan.
Sen kan man dela ut hemside adressen till släktingarna om de vill titta på den.
Och även andra kommer få kolla in den.

Vilken dag.
Fick kontakt med den avlägsna släktingen i USA nyligen.
Skrivit några korta meddelande.
Hon har kort på min mormors mammas halvsyster och hennes man.
Jag frågade om tillstånd att använda det och det var inga problem.

 

Detta är John och Mathilda Larson

Skrivet den 25 augusti 2010