Hjelm emigranterna

Nu har jag äntligen tagit mig i kragen och sammanställt Gustaf Hjelms barn som emigrerade. Det finns säkert massor att lägga till men just nu har jag fått ihop ett helt gäng ättlingar till dem.

Det har tagit många timmar och med hjälp av Marie-Louise och ett släktträd som Virgil Ellefson hade lagt ut, tyvärr hann vi inte ta kontakt med honom för vem vet han hade kanske haft mer information om familjen.
Virgil dog för ca 1 år sen.

Gustaf Hjelm barn som emigrerade var
Fredrika Matilda Hjelm (Gustafsdotter) född 1857 i Vilske-Kleva, Skaraborgs län.
Hon var gift med Per Johan Larsson och bodde i Mjäldrunga, Älvsborgs län när de emigrerade 1891. Med sig hade de Matildas son Karl Nataniel och deras gemensamma barn Johan Arvid, Tyra Augusta Elisabeth och Martin Rikard.
De bosatte sig i Providence, Lac Qui Parle County, Minnesota.
Det är den familj som har mest ättlingar som jag kan hitta.

Hanna Sofia Hjelm född 1860 i Gökhem, Skaraborgs län.
Hon gifter sig med Johan August Pettersson och bodde i Mjäldringa, Älvsborgs län när de emigrerade 1892. De hade med sig barnen Gustaf H, Josef H och Anna E.
De bosatte sig i Providence, Lac Qui Parle County, Minnesota.
Denna familj hade tre barn som de förlorade i ev Spanska sjukan och två andra misstänker jag inte skaffade några familjer så det var inte så många ättlingar att finna i denna familj.

Johan Alfred Hjelm född 1864 i Gökhem, Skaraborgs län.
Han emigrerade ensam 1892.
Han gifte sig sent med Alma Egborn och de fick inga barn.
Han bodde i samma område som sina systrar

Nu skriver jag bara lite kortfattat för jag har skrivit mer om dessa syskon i denna blogg som finns att läsa under kategorin Emigranter.

 

Jag fick ihop hela 58 sidor inkl ett register med alla namn på vilken sida man kan hitta dem för att enkelt kunna hitta någon om det skulle vara någon som frågar efter en uppgift eller om jag letar efter det.

Jag kan inte vara säker på att alla uppgifter stämmer för man vet inte när man kollar de Amerikanska källorna för bland står det abt 1898 på en person m.m.

 

Jag är nöjd med det arbete jag har gjort, jag tror mammas kusin Lisbeth skall ha med sig det när hon åker till USA och träffar på några släktingar.

Blir säkert mer att fylla på i detta dokument men det är bara kul att släkten ökar.

Nästa projekt funderar jag på att samla ihop våra soldater i släkten, får se om man kan lyckas med detta.

Ha en skön dag!