Gamla foton

Jag börjde lite sent med detta med tanke på att mormor dog innan jag hade börjat, jag hade förhört henne lite om namn m.m.
Men det med kort hade man ingen koll på, sen hade inte mormor så mycket kort.

Hon hade en fotovägg med en stort kort på sin mamma Ellen Hjelm som hon hette ogift. Det kortet var hon väldigt stolt över, hon hade orginalet med ram. Mamma är nu ägare av detta kort.
Visst är hon vacker på kortet, hon är 27 år och ännu inte gift med Linus.

Mormors vägg hade även två små kort på Ellen och Linus där de var äldre, dessa kort har tyvärr försvunnit, jag och mamma har letat efter dem och är rädd att dessa blev slängda i en utrensning av källaren när en gammal byrå slängdes, tyvärr.
Sen var det två kort till som hängde där och det var på mig och min bror när vi var små.

Sedan hade mormor en kort på ett par som var på ett tjockt papper, vi har säkert frågat vilka detta var men hade glömt detta, både jag och mamma.
En dag så var vi nere i källaren och detta kort gick sönder, mamma sa skall vi slänga det, vi vet inte vilka detta var... nä håll det ett tag till tyckte jag. Tur och väl gjorde vi detta.

Vi hade sett kort Mikael hade lagt ut och jag började fundera om det var det paret som låg nere i mammas källare, mamma hade tänkt det samma och visst var det så.
Nu fick vi namnen på dem... August och Kristina Karlin
Man blev lite ledsen att det skulle vara så trasigt och förstört.
Vattenfläckar och en stor reva... vet inte om man skulle kunna fixa till detta.Vet inte vart mormor har fått detta ifrån, det kan vara från sin pappa Linus eller så är det från faster Anna.
Man ser fotot på väggen och det kan vara just det kortet för det är i den storleken.
Jag lyckades fixa till kortet på August och Kristina på datorn.
Tycker jag fick till det ganska bra. Mormor hette Irma Kristina och hon har säkert fått namn efter sin farmor som även min mamma har fått.

Var hemma hos mamma och rotade lite bland gamla artiklar och foton för att se om man kunde hitta lite där.
Vi hittade ett foto på faster Anna som är dotter till August och Kristina. Där hon var lite yngre än det där hon sitter i sitt på stolen och kollar i något häfte.
Mamma har faktiskt en fin klocka efter henne som mormor sa att Anna hade fått i konfirmationspresent. Om det är sant vet jag inte.
Mormor och Morfars bröllopskort.
Mormor vad med i en tidning... vet inte varför hon hade satt en pil till sig själv och skrivit Anna... eller om det är någon annan som har gjort det.

Hittade faktiskt ett kort på denna konfirmationsträff...
Hittade även ett annat bröllopskort som vissade sig vara på mormors bror Hans och Alice.
Det blev en överraskning för deras dotter Lisbeth som inte trodde det fanns något kort. Det är kul när man kan hitta dessa överraskningarna. Mormor skulle ha sagt "se vad bra det är när jag sparar saker"

När jag och mamma var på en Bjurum tur och kollade in Annas lilla stuga så bakom på en åker stod det en gång i tiden det hus som August och Kristina bodde i. Stommen, Mårby.
Nu finns bara lärkträdet kvar.
Men i mormors gömmor kan man hitta kort när hon var där och tog lite kort på husen när de var förfallna och obebodda.
Det som man bäst kan se hur det en gång i tiden såg ut är en tavla som mormors kusin Henry har målar och förevigat.
Denna tavlan hänger i den gamla Bjurums skolan som ligger vid kyrkan där August och Kristina är begravda, även Linus och Ellen ligger där och konstnären Henry m.m. släktingar.
Mormor och morfar och sittande är Ellen och Linus och mamma som är i knät.

Detta är lite av vad jag har hittat på mormors sida, har nu kvar att kolla in farmor och farfars sida när det gäller foton.
Har sagt till farmor att jag vill ta kort på hennes kort, hon säger att hon skall plocka fram det och säga till men jag tror hon har glömt bort det. Får bli en dag att man få säga till henne att kolla efter album eller kort så man kan ta mer kamerna och föreviga de korten.

Så åk hem till era gamla släktingar och föreviga och ta reda på vilka det är på korten så ni har det dokumenterat ifall någon i släkten skulle börka släktforka eller nyfiken på sin släkt.

Ha det gott
Kramizz
#1 - - Birger Hagland:

Jag har någon beröringspunkt. Jag tror att Karl Häger (1838-1919) var gift med Sofia Johansdotter (1837-1919). Vet Du Sofias föräldrar.

Birger

Svar: Jag har en Karl Häger i mitt släktträd som är gift med Sofia Johansdotter, hon är syster till min anmoder Johanna. Ja jag har föräldrarna till Sofia. Johannes Johansson (1802-1882) och Katarina Håkansdotter (1802-1871)
Pernilla Johansson